lördag 17 april 2010

Detta häfte köpte jag i Gams färghandel på torget i Uddevalla. Gams hade en litet skyltfönster ägnat åt konstnärsmaterial. Trälådor med vackra färgpennor. Askar fyllda med akvarellfärger. Vackra keramikskålar att ställa penslar i. Paletter, kritor, ritblock. Ibland fanns en tavla i fönstret målad av någon konstnär i staden. Ibland lades några böcker fram. En dag låg där några instruktionshäften från ett amerikanskt förlag, Walter T Foster, i fönstret. ADVANCED ANIMATION by Preston Blair.  Learn how to draw animated cartoons.!! Helt otroligt. Jag inhandlade det enda exemplaret och fick en första inblick i hur det går till att teckna film. Pappa snickrade ihop ett animationsbord, och det investerades i en pennvässare med vev. Faber Castell. Häftet har följt mig genom åren, blivit väldigt illa åtgånget. Någon sida saknas. Den dyker upp då och då på auktionssajter. Alla illa medfarna. Jag bläddrar med glädje i mitt exemplar.

Inga kommentarer: