fredag 27 november 2009

Ove, jag och Lillprinsen



Vi gick skilda vägar Ove och jag.
Vi var på väg hem från skolan.
På slottet i Stockholm bodde lillprinsen.
Han hade i julklapp fått en trampbil med riktiga gummidäck
och elektriska lyktor på. Vi hade
sett bilden i tidningen: det guldgula håret och
knallröda bilen. Vi avundades lillprinsen. Han hade
säkert TVÅ trampbilaroch ett elektriskt tåg också!
Vi bjöd över varandra. Och vet du att lillprinsen..
Vattnet rann mönsterlikt på rutorna och i fönstret
skyltades med oliver i glasburk och sardiner på burk.
Höstmörkret föll och det var dags att gå hem och göra läxan.
Lillprinsen blev stor farbror, gifte sig och fick tre barn.
Efter att ha tagit bilden ovan for jag med taxi till ett av
stadens hotell. Jag fick ett rum med utsikt över Medelhavet.
Jag är säker på att jag då tänkte på Ove och våra skilda vägar.

Inga kommentarer: