fredag 19 mars 2010

1970 köpte jag min första Mont Blanc. På Fyldepennemagasinet, en liten, numera försvunnen butik på Ströget i Köpenhamn. Jag hade försökt med Lamy och Pelikan men ... Mont Blanc var överlägsen. Hade man väl slitit in stiftet, vinkeln var den rätta, så var, är det en dröm att teckna med den. Under mina år som tecknare på GP, 29 st, hände det att jag tappade, förlorade två pennor. En på resa i Frankrike och en senast på Odinsgatan, någonstans!! Det var 1986, och signaturen Måndags-Persson föreslog att man skulle ta till flygspaning över stan. Det var samma år som Palme mördades och det var aktuellt att söka mordvapnet med hjälp av flyg. Varför inte ta en sväng om Göteborg. Med känsliga kameror!
Min penna har alltid varit min trygghet. Blir det kris, kan jag alltid dra mig tillbaka, och teckna.
Och den måste vårdas. Sköljas med ljummet vatten, se till att alla tuschrester, flagor försvinner. Hållas ren och fin. Och framförallt får den aldrig fyllas med undermåligt tusch. Gör man så har man en vän för livet.

Inga kommentarer: