tisdag 23 februari 2010


Göran Zachrison var kulturchef på Göteborgs-Tidningen. Han ringde mig en dag och föreslog att vi tillsammans skulle göra ett lördagsporträtt. En aktuell person, Göran skulle skriva och jag teckna en karikatyr. En av dom första vi porträtterade var GPs dåvarande kulturchef Bernt Eklund. Det blev början till en lång serie av porträtt, karikatyrerför min del. Först i GT och sedan GP. I nästan 20 år och det var inte många helger jag missade. Göran och jag kom att ha mycket med varandra att göra genom åren. Jag illustrerade noveller och reportage i GT. Under några år arbetade han som copywriter på en annonsbyrå, och jag illustrerade. Vi gick i Jolos fotspår i Köpenhamn och Stockholm. Kristian och jag besökte Gudrun och Göran i Stockholm. Vi åt och drack och Gudrun berättade om Stendahl och Göran om Hjältevad.
Göran är inte längre med oss. För mig betydde Göran att jag kom in i tidningsvärlden och fick möjligheten att där göra det jag mest av allt älskade: att teckna.

1 kommentar:

Karin på FOX sa...

Det låter som ett jätteroligt jobb. Mycket fina porträtt!